יום חמישי, 14 במרץ 2013

מדוע ההשקעה בבית חכם משתלמת


צמד המילים "בית חכם" עשוי לעורר אסוציאציות של בית המרושת במיטב הטכנולוגיה המתקדמת, בסגנון "מסע בין כוכבים" או לכל הפחות בית מלא בגאדג'טים סטייל סרטי ג'יימס בונד. למרות שהטכנולוגיה הכרוכה בהפיכת בית לבית חכם עדיין אינה זמינה לקהל הרחב הן בגלל שיקולים כלכליים והן בגלל חוסר מודעות לאפשרויות הגלומות בה, כבר מזמן לא מדובר בשיגעון של חובבי אביזרים טכנולוגיים. ההשקעה הכספית הכרוכה בהפיכת בית לבית חכם פעמים רבות משתלמת מאוד, והדבר אינו כרוך בקשיים יוצאי דופן.

בית חכם – שליטה מותאמת במערכות השונות

בית חכם הוא בעצם זה הכולל טכנולוגיות המאפשרות ביצוע אוטומטי של פעולות הנעשות בדרך כלל בצורה ידנית: הפעלה וכיבוי של מערכות שונות או של מכשירים שונים. לדוגמא, בבית "רגיל" הפעלה או כיבוי של מערכת המיזוג, או כוונון הפעולה שלה נעשים בצורה ידנית, על ידי השלט: הצרכן מחליט אם ברצונו להפעיל את המזגן, לכבות אותו, להנמיך את עוצמת העבודה שלו או להגביר אותה. בתוך בית חכם, הפעולות נעשות על ידי מערכת הכוללת חיישנים ה"מרגישים" מה מספר האנשים הנמצאים בחדר, אם בכלל, ומפעילה את המיזוג בעוצמה המתאימה. כאשר החדר מתרוקן מאנשים, מערכת המיזוג תיכבה מעצמה – ללא צורך בכך שמי מבני הבית יזכור לעשות כך.

התוצאה – חיסכון באנרגיה

כיבוי או הדלקה של המזגן אמנם נשמעים כמו דבר פעוט, אך כאשר מדובר במערכות רבות (המיזוג, התאורה בגינה, התאורה בבית, חימום המים ועוד) האפקט המצטבר הוא מורגש ביותר. די להיזכר כמה פעמים הורה ממוצע גוער בילדיו על כך ששכחו לכבות את האור או את המיזוג בחדר (או בכל הבית) לפני שיצאו ממנו על מנת להבין שהפיכת הבית לחכם עשויה בהחלט להשתלם לטווח הארוך. מעבר לכך – מדובר בעליה באיכות החיים בבית, כאשר לא צריך לחפש שוב ושוב את השלט, לשנות תכניות פעולה של מכשירים וכו'.

להערים על הפורץ

תכונה נוספת של בית חכם ההופכת את ההשקעה הכספית בו לכדאית במיוחד הוא הקשיים שהדבר מערים על פורצים פוטנציאליים. ידוע כי פורצים מעדיפים לבצע את זממם כאשר אין איש בבית, על מנת לצמצמם את הסיכון של היתקלות במישהו שעלול לסכל את הפריצה. לכן, בתים העומדים ריקים מאנשים, כאשר בני הבית נסעו לחופשה או אירוע משפחתי חשופים במיוחד לפריצות. בית חכם כולל מערכת הגורמת לו להיראות כאילו אינו ריק: המערכת מדליקה ומכבה אורות בחדרים שונים בבית, מסוגלת להפעיל את מערכת השמעת המוזיקה ועוד – על מנת ליצור את הרושם שבני המשפחה נמצאים. סיכול של פריצה אחת שווה ערך לתכשיטים, מוצרים יקרים שיש בבית ועוד – השקעה שווה לכל הדעות.

עדיף על אזעקה

מערכות הכלולות במערת "בית חכם" מוסיפות גם לביטחון של דיירי הבית. בהשוואה לשימוש באזעקות "רגילות" המבוססות לרוב על מספר מצומצם מאוד של חיישנים שתפקידם להפעיל את האזעקה אם יש חשש לחדירת גורם עוין לשטח הבית – בית חכם פועל אחרת. ראשית, המערכת מבוססת על מספר רב יותר של חיישנים, חלקם מופעלים עוד לפני שהפורץ נכנס לבית. שנית, חוץ מהפעלת האזעקה עצמה (אשר פעמים רבות לא עושה רושם לא על הפורץ ולא על השכנים החושדים ב"קריאת שווא"), מערכת של בית חכם יכולה להפעיל גם מערכות אחרות בבית שיניסו את הפורץ, וגם לשלוח התראה למכשיר הסלולרי של בעלי הבית.

אמנם הפיכת בית לחכם דורשת השקעה כספית שאינה מעטה, אך פעמים רבות מדובר בהשקעה כדאית. כדאי לזכור כי ערך חפצים מסויימים שעלולים להיגנב בזמן פריצה לבית הוא סנטימנטלי, ולא ניתן יהיה לקנות חדשים במקומם בעד שום סכום כסף.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה