יום ראשון, 17 בפברואר 2013

מערכת קולנוע ביתית – חשיבות בחירה נכונה של מגבר


לפני יותר מעשור החליפו נגני הDVD את פורמט קבצי הווידיאו שהיה נפוץ ומקובל כמעט בכל בית. המעבר לפורמט החדש גרר אחריו לא רק שיפור טכנולוגי בכל הקשור לאיכות התמונה והסאונד, אלא הוביל אחריו מהפיכה שלמה של שדרוג חוויית הצפייה הביתית על ידי הקמת מערכת קולנוע ביתית. בעידן בו רבים בוחרים ליהנות מסרטים חדשים מבלי לצאת מפתח הבית, ההשקעה עשויה להיות משתלמת. עם זאת, מבחר הרכיבים השונים הנדרשים לצורך הרכבת מערכת קולנוע ביתית הוא רחב ועלול לבלבל ולכן חשוב להבין כיצד לבחור אותם – איזה מסך טלוויזיה מתאים לצרכי המשפחה, כמה רמקולים לקנות ואיזה מגבר לבחור.

בשביל מה נועד המגבר

תפקידו של המגבר הוא לקבל אות, המורכב מצליל ותמונה, ולהעביר אותם הלאה אל עבר המסך והרמקולים. מעבר ליכולת המגבר לבצע את תפקידו בהגברת עוצמת האות, ביכולתו גם לשפר את איכותו: המרת אות וידיאו ברמה בסיסית לאות ברמת HD המבוסס על הפרדה גבוהה של נתונים, פיצול וניתוב צליל האודיו למספר משתנה של רמקולים על מנת לשפר את חווית השמע ועוד. רוב המגברים הם גם "רסיברים" היות וקיימת בהם האופציה של קליטת שידורי רדיו. כאשר בוחרים מגבר או רסיבר עבור מערכת קולנוע ביתית, יש לשים לב להגדרות ולמאפיינים שלו המתייחסים לנתונים חשובים שישפיעו על חווית השימוש בו ועל איכות העבודה אותה הוא מבצע.

מאפיינים חשובים של המגבר

הנתון הראשון הוא יחס אות לרעש של המגבר, כלומר עד כמה טוב הוא יודע להגביר את האות שנכנס אליו בלי להגביר ביחד איתו רעשים שלא צריכים להגיע לאוזני המשתמש. פרמטר זה נקרא SNR (signal to noise ratio)  והטווח הרצוי הוא מעל 100 DB. פרמטר נוסף שיקבע את המידה בה הצליל עלול להתעוות בזמן המעבר דרך המגבר הוא ה THD. במגבר איכותי הוא צריך להיות בגודל של מאיות של אחוז. מגבר הכולל בתוכו גם אפשרות של עיבוד אות דיגיטלי יהיה מסוגל להשתמש בתבניות מובנות וקבועות של עיבוד צליל על מנת לדמות אפקט מסויים, כאשר בדרך מגברים מדגמים מתקדמים כוללים כ-10 תבניות כאלו.

אפשרויות נוספות המאפיינות מגבר איכותי הוא היכולת להשתמש באפשרות של כיוונון ידני – הן בשביל לכוון את הפרמטרים השונים של הגברת וסינון הצליל (האקוולייזר) והן בכל הנוגע לשידור הצליל לרמקולים בהתאם למאפייני החדר בו ממוקמת מערכת קולנוע ביתית זו. למרות שהמגבר מתוכנן כך שעיבוד הצליל והגברתו נעשים בצורה אופטימלית אוטומטית לחלוטין – משתמשים בעלי העדפות סאונד שונות וחש שמיעה מדוייק יכולים למצוא יתרון בתכונה זו.

מה לבדוק כשקונים מגבר

כאשר מתאימים מגבר עבור מערכת קולנוע ביתית יש לבדוק אילו סוגי חיבורים מתאימים לו (למשל חיבור FIREWIRE יאפשר לחבר מצלמת וידיאו או מכשירים דיגיטליים אחרים מהם ניתן לשדר מדיה אל המגבר, חיבור HDMI נחשב לבסיסי בעולם התוכן וסוגי הקבצים של היום, חיבור קואקסיאלי או אופטי מיועד לנגני CD או DVD וכו'). היות וכיום ניתן לבחור את מידת התחכום של המכשיר השומר את הקבצים (למשל נגן DVD, אייפד או מחשב) אם יש כוונה לעשות שימוש בצורת אחסון יוצאת דופן – כדאי לוודא שהמגבר כולל את החיבור המתאים לכך.
ניתן לומר אם כך, שהמגבר הוא אחד החלקים החשובים במערכת קולנוע ביתית: איכותו תשפיע על איכות הצליל והתמונה, ובלי מגבר איכותי לא תיווצר חוויה טובה של צפייה בסרט או הקשבה ליצירה מוזיקלית – גם אם הם שמורים בקובץ מאוד איכותי.

תגובה 1:

  1. תודה רבה על הסקירה זאת לגבי תפקידו של מגבר במערכת קולנוע ביתית וטיפים לבחרת המגבר. אני כרגע חושב על קניית מערכת קולנוע ביתי ומאוד מתעננין בהסברים מיקצועים. מקווה שתמשיכו עם הבלוג זה.

    השבמחק